Annett
Med regn og byger i løbet af formiddagen og starten på eftermiddagen, kunne man godt frygte en gentagelse af klubmesterskabet i Vejle om onsdagen, hvad vejret angik. Vejret artede sig fra en OK side, og alle kom vist tørskoede til mål.
Vi var en pæn flok – 9 i alt – fra OK Gorm til start i Kolding. Jakob og Jørgen havde været med helt ind i maskinrummet som henholdsvis stævnekontrollant og banekontrollant, så de kunne ikke deltage i dagens løb.
Banerne var krydret med røde afspærringer på kortet, men ikke nødvendigvis i virkeligheden, så man skulle være opmærksom på ikke at krydse ind over de forkerte steder.
Første interview var med OK Gorms pt. fremmeste landsholdsløber, nemlig Josefine, der udtalte at hun havde lavet et stort bom, men alligevel vandt hun dog en bronzemedalje. Så vidt jeg husker mente hun, at hun havde bommet 25 sekunder. Faktisk det samme som Toke der vandt guld, mente han havde bommet, der var vist noget med en blindgyde, som flere løb ned i.
På Poul Eriks bane (H75) var der en overflod af diskvalifikationer som følge af en ikke klippet post, samme post gik igen på andre baner også, den var åbenbart meget nem at glemme, viste det sig.
Flere baner havde kortvend, og det gav en noget intensiv jagt på poster lige før målposten, da der var klemt en del på inde på et lille område, efter at man havde lavet kortvend.
Alt i alt vil jeg dog mene, at de fleste syntes, at banerne var gode og tilpas svære. Nu kan vi så glæde os stafetten i morgen. Start var en meget mørk tunnel, så de fleste var spændte eller ligefrem frygtede lidt hvad der ventede på den anden side.
Baner findes her: O-Track Se under DM sprint 2026
Øvrige resultater kan findes her:
https://liveresultat.orientering.se/followfull.php?comp=36618&lang=sv
Henrik
Søndag morgen satte vi GPS’en på Hesbjerg skov, hvor vi skulle kæmpe for en sejr. Vi nød det gode
fantastiske vejr og den lækre skov.
Vi var tilmeldt 40 personer, men desværre var vi ikke så mange afsted. Dog kæmpede alle det bedste de
havde lært. Godt kæmpet alle sammen. Vi vandt over de fire andre klubber. De eneste der dog kunne give
os en lille modstand var OK-syd, som vi slog med 10 point.
Ved præmieoverrækkelsen i ungdomsrækkerne var der en flot førsteplads til Magnus i begynder og Hjalte
med en førsteplads i herre 10.
Flere løbere vandt deres klasse og fik vigtige point med hjem til klubben.
Vi håber på at mange flere kan komme med til næste divisionsmatch, så vi rigtig kan give dem baghjul. Så
sæt allerede nu kryds i kalenderen d. 20. september, hvor vi vender kompasset mod syd, så vi rammer
Stursbøl.
Hilsen Jens Kristian og Kirsten



”Det burde ikke gå galt” – og det gjorde det heller ikke.
OK GORMs deltagelse med i alt 49 løbere i Sydkredsens 2. division var en væsentlig grund til sikre sejre
over de 4 øvrige klubber.
Fra OK SYD deltog 37, fra West, Ribe Esbjerg 27, fra Svendborg, FPI 22 og fra Faaborg OK alene 9 deltagere.
Med de nuværende regler for klubturneringen kan næsten alle tilmeldte løbere opnå point.
Resultaterne blev:
OK GORM – OK SYD 162-109
OK GORM – West, Ribe Esbjerg 168-87
OK GORM – Svendborg, FPI 177-68
OK GORM – Faaborg OK 186-23
Det var dog ikke alene deltagelsen, men også kvaliteten, som bidrog.
Vore unge løbere, Magnus Månsson, Sofie Buch Dixen, Karla Seir, Alberte Seir, Hjalte Månsson, Sander
Laursen, Simon Buch Dixen og Andreas Holm bidrog alle med gode løb
Hos de ældre løbere lagde man mærke til Marianne Damgaards sejr i D 60 (18 deltagere), Toke Seirs
andenplads i H 21 (19 deltagere) og Søren Germanns sejr i H 60 (30 deltagere)-
Vejret var utroligt flot med et godt gennemført arrangement af OK MELFAR.
OG HUSK SÅ: Tilmelding til 2. runde allerede den 26. april i Hesbjerg.
Tilmelding senest 20/4, men gerne før.
Bent
Se alle billeder her.

1.etape i Lottrup, Klejs Skov.
Der var 11 Gorm-medlemmer meldt til Påskeløbene og i dag var der desuden 7 deltagere
på Åbne baner. Der var første start kl. 11 og de sidste løbere skulle først afsted lidt over kl.
14 – så derfor var der ikke så meget samling på tropperne.
Inden start spurgte jeg nogle stykker, hvad dagens taktik var.
Steen: at gennemfører løbet.
Toke: løbe lige på i starten og så kantløbe den sidste 1/3 del af banen.
Martin: løbe stærkt.
På resultatlisten, kan I selv vurdere, hvorledes det gik de 3 herrer og deres mål for dagen
løb.
Det var en kold morgen/formiddag og stævnepladsen var temmelig blød, så i løbet af
dagen blev den meget mudret. Der var god stemning i Gormteltet, hvor der sædvanen tro
blev diskuteret vejvalg, efterhånden som løberne kom i mål.
Skoven var en meget åben løvskov med rigtig mange grøfter og sumpede områder. Det
var et dejligt kuperet område uden ret mange brombær.
Alle var dog enige om at det var en meget tung skov at løbe i – om det dækker over en lidt
rusten kondition efter vinterpausen, skal jeg lade være usagt.
Dejligt at der er et nyt løb i morgen.
Hilsen Bente Ringive

2. etape i Velling Snabegaard

Etape 3 i Børgelund
En særlig finesse ved sidste etape i Børgelund var parkeringen. I den mindst interessante del af plantagen med de mange ammunitionsbunkere blev vi ved ankomsten dirigeret til højre og venstre og op og ned ad de mange veje. Resultatet var da også, at Per Eg dårligt kunne finde sin bil igen, da vi skulle hjem. Det kan altså lade sig gøre at bomme, selv om man ikke stiller op til løbet.
Blandt OK Gorms deltagere var der både succeser og fiaskoer. I årets påskeløb stillede i alt 17 Gorm-løbere op en eller flere dage. Heraf 6 på åbne baner og 11 i deres respektive aldersklasser. Af disse gennemførte 8 alle tre etaper. Tre af OK Gorms løbere kvalificerede sig til jagtstarten, der gælder de løbere, som er inden for 45 minutter efter den hurtigste klassedeltager efter de første to etaper.
Langt den bedste udgangsposition havde Poul Erik på en 5.-plads i H75, kun 2½ minut efter den første – sejren var inden for rækkevidde. Men der er stress på i en jagtstart, så det er vigtigt at fokusere mere på kort og orientering, end hvilken vej konkurrenterne løber. Det gik desværre galt for Poul Erik, der af samme årsag missede en post og måtte bide en samlet diskvalifikation i sig.
På den positive side var der Sofie i D10, der gennemførte sit første løb uden skygge – helt på egen hånd i ukendt terræn. Dette terræn var i lighed med de to foregående virkelig et påskeløb værdigt. Ikke mindst strækkene hen over Sepstrup Sande, hvor småsøerne glitrede i solen og spejlede himlens blå. Jeg har en erindring om dette landskab fra Wild West i 1999, hvor vi var flere, der i majnatten længe flakkede omkring og søgte efter en post herude. Men denne gang gik det meget bedre med orienteringen – og ikke mindst bentøjet. For første gang i 10 år har jeg kun løbet flere dage uden et jag af smerte igennem venstre knæ for hvert skridt. Anden etape i den ekstremt kuperede Velling Skov fandt sted nøjagtigt på ½-års-dagen for min knæoperation. Jeg føler faktisk at have fået et comeback i dansk o-sport og leger endda med tanken om det nært forestående DM Ultralang.
Her link til alle resultater: PÅSKELØB 2026 – HORSENS ORIENTERINGSKLUB
Søren Germann H65
Se alle klubbens billeder fra Påskeløbet

Hovmod står for fald. Hvis jeg skulle have glemt, hvad det betyder, fik jeg det lige sparket ind på trappetrinene på VIA i Horsens. Jeg havde lånt Jacobs kort fra 2025 en uges tid før løbet, for at tjekke ud, hvad det var, jeg havde tilmeldt mig. Og i bilen på vej til Horsens kunne jeg more mig på Jacobs bekostning, at det da ikke var sikkert, han var hurtigere, bare fordi han havde prøvet det før – og altså om der skulle en øl på højkant (jeg havde jo studeret kortet…).
Men når man står der: 5 etager med et utal af trappeskakter plus et par store trappeafsatser midt i det hele mellem niveau 01 og 02. Læg dertil spærringer ind eller ud til nogle af trappeskakterne. Læg dertil nogle spærringer på de enkelte niveauer. Og læg til sidste et lille benspænd ind med ensretninger på visse korte passager.
Aldrig har jeg prøvet så finurlig og svær orientering. Og aldrig har jeg skullet stå så længe efter start og studere kortet. Og aldrig har jeg så brutalt lært, at man skal planlægge HELE strækket, før man løber.
Her er strækket Start til post 1:

Man kan ikke løbe ind i trappeskakten med post 1 på niveau 01; ergo man kan ikke løbe lige over til posten. Så enten skal man lige runde 180 grader, ned ad den store, brede trappe til niveau 01, løbe hele vejen rundt forbi målposten, og løbe 1½ etage op. Alternativt skal man fra start løbe over til trappeskakten øverst/nordligst på niveauet 02, løbe én etage op til niveau 03, i en bue rundt mod uret og løbe en ½ etage ned til posten. Jeg tror nok, jeg tog førstnævnte vejvalg.
Post 2 er noget med ½ etage videre op til niveau 03, rundt mod uret til trappeskakt ved post 10 (der må man løb ind til trappen, men ikke ud fra trappen), og to etager ned til posten. Det var i hvert fald det vejvalg, jeg så.

Jeg laver personligt 2 store bom. Tjek strækket 8-9 på kortet ovenfor. Jeg tror nok, jeg løber op og ned ad lidt forskellige trapper og bliver fanget i en spærring eller en ensrettet gade – det fortaber sig i tågerne. Efter at have studeret kortet længe (et eller andet sted i huset), ser jeg, at man skal ind gennem lokalet på samme niveau som posten (03 – det lokale, lige ved siden af, hvor der står A03), og så kan rundt til posten. I virkeligheden behøver man slet ikke tage en trappe på det stræk. Stræktid på 11:50………
Tjek også strækket 14-15 på kortet ovenfor: Hvis man tager sig tid til at læse kortet, er en mulighed følgende: Lillebitte cirkel med uret rundt, op ad trappen til niveau C05, over til trappen i modsat ende, tre etager ned ad trappen, ud og 180 grader rundt og ind i klasselokalet. Også her fortaber mit bomvejvalg sig. Det eneste jeg husker at stå i en trappeskakt og studere kortet længe – meget, meget længe! Og fakta er, at der på sedlen står 15:16 for strækket………
Da jeg efter et godt stykke tid, tilfældigt kigger på uret, står der 1:45:42, hvilket forekommer helt absurd – det føles ikke i nærheden af den tid. Men da jeg kommer i mål, konstaterer jeg, at tiden er 1:53:48. Man er så meget inde i en boble.
Der var 5 GORM’ere på startlisten. Annett kom ikke til start, Jørgen Damgaard udgik, Rasmus Ravn blev nr. 23 ud af 43 i H21 (hertil kommer 10 udgåede pga. fejlklip og én ikke startet).
Jacob Bang sad omklædt på stolen, da jeg kom i mål. Han gennemførte i tiden 1:34:46. Og således blev jeg minde om ”hovmod står for fald”. Eneste trøst er ikke at blive sidst. Langsomste gennemførte løber i H45 brugte 3:28:45. Og hvor er jeg taknemmelig for, at der ikke var GPS inde i VIA-bygningen, så der ikke er noget spor at lægge på O-track. Det kan i parentes bemærkes, at vindertiden i H45 var 43:45. Og en yderligere parentes, at D21 løb samme bane og at D21-klassen blev vundet på 36:09!!!
PS: Hvis der er én der ser et vejvalg fra post 28 til sidsteposten, som ikke inkluderer at løbe fra niveau 01 op på niveau 05 og hele vejen tilbage ned på niveau 01, hører jeg det meget gerne.
/Kristian Mandø Øllgaard

Vi starter et NYT voksenhold for nybegyndere og let øvede. Så har du lyst til at prøve kræfter med en sport for både krop og hjerne, er det en
fantastisk mulighed. Og tag bare børnene med. Der er særlig træning for børn fra 6 år og opefter.
Inden du beslutter dig, skal du lige vide, at:
• du selv vælger om du vil løbe eller gå
• du lærer at bruge kort og kompas
• orienteringsløb er fuld af små sejre! – du bliver glad af hver eneste post du finder
• du bevæger dig mere end du opdager, når først du bliver optaget af kortet
• det giver masser af frisk luft, og glæde ved at være i naturen
• du bliver en del af et rigtig godt fællesskab, hvor vi bl.a. spiser sammen efter hver træning i Jelling.
Orienteringsløb er for ALLE, og til træning er der er altid ruter med forskellige længder og sværhedsgrader.
Vi træner sammen hver tirsdag, og vælger hver især hvilket niveau, vi ønsker at deltage på. Træningen varer ca. 1 time.
Se mere i træningsplanen.
På det nye voksenhold begynder vi helt fra bunden, og lærer sporten med kort og kompas at kende med hjælp fra nogel af klubbens garvede
medlemmer.
Løbetøj og løbesko er er alt hvad du behøver for at starte. Vil du hellere gå turen, er det et par gode sko og noget praktisk tøj du
skal have på. Resten kan du låne i klubben.
Første aften er d.7/4, men har du ikke mulighed for at state den dag, kan det også sagtens lade sig gøre d.14/4 eller d.21/4.
Alle tre aftner er træningen i Jelling Skov, med start og slut ved vores klubhus Abrahamsens Gård, Skovgade 27c, Jelling.
Efter træning er der mulighed for bad og omklædning. Når vi træner i Jelling skov kan man gå med ind til fællesspisning i klubhuset, Abrahamsens Gård, bagefter.
Har du spørgsmål til det nye hold eller klubben kan du ringe til Steen (tlf. 5192 4369) eller Annett (tlf. 3056 1480). Du kan også sende en mail på okgorm@gmail.com.
O-løbshygge med kage i fokus – beretning fra lørdag
Tannishus ferielejlighederne var store og rummelige og ligger i fantastiske omgivelser med kort
afstand til Danmarks bedste badestrand ved den nordlige del af Vesterhavet.
Lørdagen lagde ud med en luftfugtighed på omkring de 250% og vi havde valgt at vente og se om
det ville tørre lidt ud i løbet af formiddagen. Det gjorde det så bare ikke.
Vinduet for løb-start lå mellem klokken 10 og 13 og cirka klokken 10 begyndte de første at køre de
15 minutter ud til Skiveren Camping, hvor stævnepladsen ligger.
Omkring klokken 14, var alle fra Gorm kommet igennem løbet, nogle havde været i bad, hapset et
par røde uggere i kano og havde shoppet i grej i butikkerne på stævnepladsen, så der begyndte de
først at køre hjem til Tannishus for at tage fat på hyggen og snakke løbsoplevelser.
Så blev der hygget, svømmet, svedt i sauna, spist kage, drukket kaffe, udforsket strand og klit,
spist mere kage og hygget lidt mere bare for at være sikker på at vi ikke glemte at få hygget og
spist kage.
Dagen sluttede med en rigtig god middag i restauranten i Tannishus hovedbygningen og alle OK
Gorm’s udsendte, kunne gå trætte, mætte og veltilpasse i seng og blive klar til søndagens
oplevelser.
/Claus, Sven Erik og Jan


Så blev det søndag morgen på Tannishus.
Der blev pakket biler og vi kørte til Skiveren Camping, hvor der både var start og mål, ligesom
lørdag. Poul Erik med familie var tidlig på stævnepladsen. Han var ude at gå med børnebørnene,
imens Kenneth fik løbet sin bane. Han havde et rigtig fint løb.
Ca. 10.30 var vi alle kommet til stævnepladsen. Der var fri start til alle, så det gjorde at vi
forholdsvis hurtigt kunne komme ud at løbe og mødes bagefter og spise madpakker sammen.
Her blev der sunget fødselsdagssang for Annett, som delte lækre flødeboller ud. Stort tillykke.
Der var en del som følte, at deres bane var sværere søndag end lørdag, her var mere
finorientering, flere poster og en del mere krat at komme igennem.
Jan måtte desværre udgå i dag, da hans vandresko nærmest gik i to stykker efter post 2. Øv, nu
det var hans første stævne.
Lisbet havde et fint løb i dag fra en 16 plads i går ud af 21 til en 9 plads ud af 17. Hun havde heller
ikke nogen bum i dag, så det var godt gået.
Henrik var rundt her til morgen og spørge nogle fra klubben om, hvad deres taktik var i dag og har
så efterfølgende lavet en lille analyse på det.
Sven Erik og Claus havde ved søndagens morgenbord den taktik.
”Lægge hårdt ud, øge farten og sprinte til slut”.
Hvis man kigger lidt på resultaterne, opnåede Sven Erik følgende resultater som søndagen.
Ud af 18 poster, lå han ved post 6 som nr. 19, ved post 12 også nr. 19, men sluttede af med en fin
spurt og sluttede på en 18 plads, så 1/3 del af taktikken var opfyldt.
Claus lagde ikke specielt hårdt ud, nr. 22 på post 1, øgede så dog farten lidt da han ved post 6 var
nr. 19, så lidt mere fart på, ved post 12 nr. 16 og spurtede til sidst da han endte som 15 ud 40, så
ved Claus var det 2/3 af taktikken der var opfyldt.
Jacob udtalte strategien med at ”lave færre fejl end i går”.
Hvis dette måles på distance, havde han ved søndagens løb 300 meter mere i benene, svarende til
6,5% mere end den med den korteste distance, ved lørdagens løb var distancen 1.000 meter, så
ca. 13% mere end den der løb kortest, absolut en klar forbedring i forhold til lørdagens løb, og
strategien må anses for at være opfyldt, og han klatrede 7 positioner op ad resultatlisten.
Marianne, havde et ”mål om at løbe lige så godt som i går”, men nævnte ikke en strategi om
hvordan hun ville opnå sit mål. En kortere bane, længere løbs tid og en fordobling af placeringen
til nr. 12 fra nr. 6, er ikke en opfyldelse af målet. Så der skal man vist hjem i strategilokalet, og
arbejde på sin strategi, og ikke bare fastsætte et mål.
Vejret var med os i dag, da der var tørvejr hele tiden og solen tittede lidt frem helt til sidst.
Vi siger hermed tak for en dejlig weekend i det Nordjyske.
/Lisbet og Henrik

OK Gorm indbyder til Voksenfest fredag den 20. Februar 2026 kl. 18.00 på Abrahamsens Gård.
Kom til en festlig aften for alle Gorms voksne medlemmer og deres ægtefælle/samlever.
Læs mere i indbydelsen.

Vi har planlagt en klubtur til Hamborgområdet i efteråret 2026. Der bliver masser af godt selskab og gode orienteringsløb i skov, by og park. Har du ikke prøvet en klubtur før, så er det da nu du skal slå til.
Jellingløbets styregruppe inviterer alle klubbens medlemmer til at deltage i konkurrencen om at designe et nyt logo til Jellingløbet. Konkurrencen udskrives internt i OK Gorm.
Logoet skal opfylde følgende krav:
– skal være i én farve på hvid baggrund. Kan f.eks. være sort, blå eller grøn.
– skal indeholde hjelmen fra vores GORM-logo, så løbets tilknytning er synlig
– skal kunne bruges til digitale medier, til tryksager som f.eks. brochurer, tryk på t-shirt og på medaljer.
– skal kunne stå alene, men også se godt ud med teksten “Jellingløbet” nedenunder eller ovenover.
– forslaget kan afleveres som en håndtegnet skitse, men skal let kunne omsættes til en fil som kan bruges til de ovennævnte formål.
– spørgsmål til opgaven kan sendes til vores mailadresse – jellingloeb@gmail.com.
Præmien til vinderen er en specialfremstillet t-shirt med eget vinderlogo, og et gavekort til Café Sejd på 500 kr.
Løbets styregruppe bedømmer de indkomne forslag, men er ikke forpligtet til at gøre brug af de indsendte forslag, og kan dermed undlade at kåre en vinder.
Deadline for indsendelse af forslag er d.5/1-2026. Forslagene skal sendes til løbets mailadresse – jellingloeb@gmail.com.
Vi glæder os til at se dit forslag!






